Hopp til hovedinnhold

Hvordan få til strategisk bruk av internasjonalt utdanningssamarbeid i kommunesektoren?

Publisert: 30. april 2024

- Kast dere ut i det og utforsk mulighetene. Det kommer både ansatte og elever til gode, råder skolesjef i Elverum kommune, Askild Bø.

Intervju med kommunalsjef for oppvekst i Ringsaker kommune, Anne Kari Thorsrud og skolesjef Askild Bø fra Elverum kommune.

Elverum var blant de første kommunene som gjennomførte kurset Kompetanseheving for økt internasjonalisering i opplæring og utdanning i kommunesektoren i regi av HK-dir. Målet med kurset er å styrke kommunenes kunnskap om og evne til å arbeide strategisk med internasjonalisering.

For skolesjef Askild Bø har kurset gitt verdifull læring.

– Vi er en kommune hvor rundt 15 prosent av innbyggerne har en internasjonal eller flerkulturell bakgrunn. Ved å reise ut og lære om andre skolesystemer og hvordan andre løser samfunnsoppdraget på, så lærer vi også mer om hvordan vi gjør det selv i vår egen praksis, sier han.

Et virkemiddel for økt kvalitet og måloppnåelse

Det er et utdanningspolitisk mål at flere kommuner bruker internasjonale utdanningsprogram aktivt som et virkemiddel for økt kvalitet og måloppnåelse.

– Vi ser at det er et stort potensial for økt deltakelse fra kommunesektoren i programmer som Erasmus+ og Nordplus. Det er også et potensial for strategisk bruk der en bruker virkemidlene for å jobbe med lokale satsinger i kommunen, sier avdelingsleder i HK-dir, Kristin Amundsen.

Les flere erfaringer fra tidligere kursdeltakere: Her skal alle barnehager og skoler ha et internasjonalt prosjekt

– Internasjonalt samarbeid er viktig for å utvikle tjenestene våre

Kommunalsjef for oppvekst i Ringsaker kommune, Anne Kari Thorsrud, var blant dem som meldte sin interesse da kurset ble arrangert for andre gang.

– Vi ble med fordi vi har tro på at internasjonalt samarbeid utvikler tjenestene våre, innen alle sektorer. Gjennom samarbeid med andre lærer vi mer. I et internasjonalt samarbeid får du også en ekstra dimensjon i samarbeidet. Du får større kulturell forståelse for hvordan andre har det, og dermed hvordan vi kan tilrettelegge for å ha det godt sammen, sier Thorsrud.

Økt læringsutbytte for elever og lærere

Kommunalsjefen har stor tro på det videre arbeidet med å utvikle kommunens tjenester innen oppvekstsektoren.

– Gjennom at elevene får en større kulturellforståelse, og får være med på å utvikle noe sammen, øker de sitt eget læringsutbytte. Økt kompetanse hos lærere vil også føre til økt innsats inn mot elevene, sier hun.

– Sett av ressurser og gjør det bærekraftig

Kurset er samlingsbasert, og under én av samlingene fikk Thorsrud og de andre deltakerne høste av erfaringene fra kommunene som var med på det første kurset.

– Det beste rådet vi kan gi til andre kommuner er å sette av ressurser til arbeidet, og i første omgang finne de personene som er dedikerte og som ønsker å jobbe med det. Men gjør det samtidig på en bærekraftig måte, slik at arbeidet ikke er avhengig av enkeltpersoner på lang sikt, råder skolesjef Askild Bø og avslutter: 

– Det er mange spennende muligheter der ute – bare kast dere ut i det! 

Ønsker du å finne ut hvordan din kommune kan jobbe strategisk med internasjonalt utdanningssamarbeid? Ta kontakt med oss i HK-dir .

Anne Gro Skibenes

Seniorrådgiver

E-post:anne.skibenes@hkdir.no