Her finner du informasjon som kan være til hjelp i arbeidet med spredning av prosjektresultater.
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) forvalter en rekke nasjonale og internasjonale programmer og ordninger som skal fremme innovasjon og kvalitetsutvikling i utdanningene. Det er forventet at resultatene fra prosjekter som får støtte fra direktoratet skal spres, og bidra til kvalitetsheving i bredden av norsk utdanning.
Spredning er ikke et mål i seg selv, men et virkemiddel for å nå en målgruppe med ny kunnskap/praksis som de kan nyttiggjøre seg for å skape endring.
HK-dir sine programmer har ulik innretning, og spredning tillegges ulik vekt i programmene. Gjeldende krav er spesifisert i den enkelte utlysning.
Spredning forstås som aktiviteter i regi av prosjektet, der relevante målgrupper involveres med hensikt å bidra til at innsikter og resultater fra prosjektet gjøres kjent og tas i bruk for å forbedre praksis.
Hvilke spredningsaktiviteter og kanaler som er best egnet for det enkelte prosjekt må tilpasses målsettinger, resultat og målgrupper.
Spredning er sjelden en lineær prosess, i den betydning at noe overføres og tas i bruk uendret i nye miljøer. Ofte vil det være behov for vesentlig endring og tilpassing. For eksempel kan arbeid med kulturendring og kompetansebygging ikke uten videre overføres til andre. I slike tilfeller kan det være nyttig å tenke på spredning som målrettet arbeid for å sette i gang lærings- og refleksjonsprosesser hos andre.
Plan for spredningsarbeidet bør utarbeides i forbindelse med prosjektsøknad, og alle medlemmene i prosjektgruppen bør fra prosjektstart ha en felles forståelse av hva som kan spres og hvordan.
Planen kan revideres underveis i prosjektet.
Vurder først om forutsetningene for god spredning av prosjektresultater er til stede.
Sammensetning av prosjektgruppen
Prosjektgruppens samlede kompetanse og kontaktflate har betydning for spredningsarbeidet. Det er viktig å involvere brukere i utviklingsarbeidet, for eksempel ved at studenter og fagmiljø som skal nyttiggjøre seg prosjektresultatene deltar direkte i prosjektet, eller i test-/ressursgrupper. Disse vil også kunne fungere som spredningsaktører. I større prosjekter kan det være nyttig å ha egne medarbeidere med ansvar for kommunikasjon og vedlikehold av digitale ressurser og nettsider.
Forankring og nettverk
Nettverk og støtte fra faglige autoriteter er viktig. Resultater kan spres i og gjennom nettverk, og faglige autoriteter kan fungere som opinionsdannere og pådrivere for endring. Støtte fra faglig og administrativ ledelse er også viktig for å sikre allokering av tid og ressurser, sette prosjektet på dagsorden og koble det til planer og strategier. Det kan være nyttig at ledelsen ved utdanningsinstitusjonene er representert i prosjektgruppen.
Medvirkning og involvering
Spredning av prosjektresultater bør involvere interessenter og brukere. Slik kan resultatene gjøres mer relevante, og brukerne får eierskap til dem. Involvering kan skje gjennom representasjon i prosjektet, eller i råd og ressursgrupper. Gjennom partnerne og andre involverte får prosjektet tilgang til flere spredningskanaler og et større nettverk.
Involvering kan også skje på arenaer som åpner for innspill og deltakelse, som workshops og praksisfellesskap. Tenker man spredning som en prosess der brukerne involveres og tilbakemeldinger får betydning for utviklingsarbeidet, er det naturlig at det foregår gjennom hele prosjektperioden, ikke bare mot slutten når resultatene er klare.
Kort sagt kan de prosjektresultatene som er nyttige for prosjektpartnere og interessenter utenfor prosjektet spres.
Ta utgangspunkt i de planlagte resultatene fra prosjektet, og reflekter over:
En behovsanalyse kan avdekke om resultatene er forventet å møte målgruppen(e)s behov og interesser, og bør ligge til grunn for hvilke spredningsaktiviteter man velger.
Hvem utenfor prosjektet kan ha nytte av resultatene? Ta utgangspunkt i aktuelle målgrupper og vurder hvilke resultater som kan være interessante for hvem, samt hvem det er interessant for prosjektet å komme i kontakt med.
Målgrupper:
Sett av nok tid og ressurser
En av de vanligste barrierene for spredning er manglende tid og ressurser. Spredningsarbeid krever derfor planlegging, og bør være systematisk, målrettet og skje kontinuerlig gjennom hele prosjektet.
Jobb med budskapet
Kommunikasjon er en viktig del av spredningsarbeidet. Budskapet må være tydelig, det må være klart hvem målgruppen er, og hvilke kanaler og kommunikasjonsformer som er best egnet for å nå disse.
Evaluer
Sørg for at spredning inngår i evaluering av prosjektet.