Skal bekjempe frafall med Erasmus+-midler og studenter som medforskere
Program:
Erasmus+
Strategiske partnerskap
Fagområde:
Pedagogikk
Tildelte midler:
2,8 millioner NOK
Koordinator for prosjektet:
Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Partnere i prosjektet:
University of Cumbria i England og VIA University College i Danmark
Kontaktpersoner:
Mette Bunting, dosent ved USN
Prosjektbeskrivelse
Sammen med University of Cumbria i England og VIA University College i Danmark har USN fått 2,8 millioner kroner gjennom Erasmus+ Strategisk partnerskap til utdanningsprosjektet Marginalisation and Co-created Education (MaCE). I Europa er arbeidsledigheten blant unge høy, og prosjektet ønsker å ta for seg dette, og særlig gruppen unge som verken er i utdanning, ansatt eller under opplæring.
– Vi ønsker å styrke studentenes læring i bachelor og masteroppgavene deres gjennom medforskningsrollen de tar sammen med oss for å sikre høyere gjennomføring, sier Bunting.
Hovedmålene til MaCE er:
Forbedre kvaliteten av studentens erfaringer med å studere
Gjennom utdanningen gjøre de klare for arbeidslivet
Gjennom prosjektet modellere sosial inkludering i våre universiteter
Spre arbeidsmåten i vårt regionale lokalmiljø
Prosjektet jobber med å nå disse målene ved:
Utvikle bachelor og masterutdanningene til å bli forskningsbaserte utdanninger
Lage et design der studenter er medforskere i forskeres forskningsprosjekter
Utvikle ny kunnskap om skoleavbrudd og NEET- basert på ungdoms beskrivelser
Utvikle et innovativ treningsprogram for studentene som vil hjelpe dem i å bedre møte ungdom med skoleavbrudd/NEET når de kommer i arbeid.
Introdusere metoden for offentlige institusjoner og ungdominstitusjoner så de bedre kan være rustet i møte med disse gruppene
Spre forskningsfunnene gjennom etableringene av en open acess journal og en nettside der resultatene lett kan deles.
Prosjektgruppen fikk hjelp og veiledning til søknaden fra både FoU-avdelingen ved USN og fra Diku.
– Etter at vi fikk midlene, var det mange ting vi var usikre på. Prosjektet var for oss som skulle koordinere vårt første Erasmus+-prosjekt, og derfor ble hjelpen vi fikk fra USNs internasjonale avdeling og Diku veldig viktig, sier Bunting.
Det er en del grep som må tas først både med hensyn til budsjett, gjennomgang av tildeling med eventuelle endringer og ikke minst kontrakt med partnerne.
– Det er viktig å etablere prosjektet fra første stund, sikre en felles forståelse og samarbeid, da det er mye som skal gjøres av mange og på kort tid, forteller Bunting.
Hva fikk prosjektet støtte til?
prosjektaktiviteter og reiser
en metodikk som er til hjelp både på skole og universitetsnivå mtp. gjennomføring
utvikle en utdanning der studenter er medforskere
Resultater
et nettbasert kurs, 4x3 timer der de får opplæring i teorien bak frafall, intervjumetoden, forståelse av sosiale forskjeller og samarbeidslæring
et seminar for opplæring av ansatte som skal jobbe med intervjumetodikken
et seminar med opplæring av Bachelor og Masterstudenter i intervjumetodikken, samt refleksjon rundt egen læring.
et design for gjennomføring av studenter som medforsker
et skriveseminar der BA og MA studenter får utviklet sin kompetanse i analysearbeid
en modell som skal hjelpe skoler i å møte utsatt ungdom mht frafall
en modell som skal hjelpe universiteter i å møte utsatt ungdom og førstegangsstudenter for bedre gjennomføring
Råd og tips
Dette er Mette Bunting sine tips:
Lag et team rundt prosjektet - dette er ikke en enmannsoppgave.
Knytt til dere gode folk i administrasjonen: på budsjett, de kan regelverket i Erasmus+ og laging av nettside.
Knytt dere opp til en person i Diku - bruk dem, de vil deres beste og du slipper uheldige aha-opplevelser som at det du har gjort ikke kvalifiserer til den støtten du trodde.
Lurer du på noe, spør og spør!
Avklar stillingsbrøk og bruk av eksterne midler med arbeidsgiver. Få oversikt over partneren også. Midlene dekker ikke alt dere gjør, og der må arbeidsgiver inn – helst før du sender inn en søknad.
Bli godt kjent med partnerne, ha det gøy - pass på å ha tid til det sosiale når dere møtes.