Hopp til hovedinnhold

TCA2609 - Inclusion ACAdemy – opplæringsserien om bredere deltakelse i internasjonal høyere utdanning

Delta i Inclusion ACAdemy-opplæringen om inkludering i internasjonal høyere utdanning for å lære hvordan man kan ta i bruk praktiske tilnærminger for å øke mangfoldet blant deltakerne i Erasmus+ og andre mobilitetsprogrammer.

Tidspunkt: 12. februar 2026 kl. 09.00- 4. juni 2026 kl. 10.00
Sted: • Digitalt

Om arrangementet

Opplæringen, som gis av ledende eksperter på inkluderende internasjonalisering, vil finne sted digitalt våren 2026 (se datoer nedenfor). Den vil bestå av en todelt innledende nettøkt, etterfulgt av tre praktiske webinarer.

Meld din interesse for å delta på seminaret ved å fylle ut skjemaet nedenfor så snart som mulig og senest 12.01.2026. Vi vil velge inntil 30 personer til å delta. Ved stor interesse vil vi prioritere to personer per institusjon.

Alle deltakerkostnader dekkes av HK-dir.

The Inclusion Academy logo

Om opplæringen

Inclusion ACAdemy er en skreddersydd opplæringsserie om inkludering og bredere deltakelse i internasjonale programmer, utviklet for norske høyere utdanningsinstitusjoner. Serien er laget for å støtte institusjonene i arbeidet med den horisontale prioriteringen om inkludering og mangfold i Erasmus+ 2021–2027, men resultatene kan også anvendes i andre mobilitetsprogrammer. Opplæringen gis av eksperter innen inkluderende internasjonalisering, inkludert praktikere, akademikere, eksperter fra nasjonalkontorene og UH-institusjoner, samt representanter for støtteorganer og studentorganisasjoner.

Programmet koordineres av Academic Cooperation Association (ACA) i Brussel – en paraplyorganisasjon for nasjonale finansieringsorganer for internasjonalt samarbeid i høyere utdanning, og et kompetansesenter for internasjonalisering – i samarbeid med Support Centre for Inclusive Higher Education (SIHO). Aktiviteten koordineres av det norske nasjonalkontoret HK-dir.

Innhold

Opplæringsserien tar for seg sentrale temaer for å fremme inkludering og bredere deltakelse i internasjonal høyere utdanning, særlig innen inkluderende mobilitet. Dette skal støtte videre strategisk utvikling og profesjonalisering i UH-sektoren i de seks deltakende landene. Temaene vil være i tråd med Erasmus+ sin strategi for inkludering og mangfold, med fokus på implementering i ulike nasjonale og institusjonelle kontekster. De inkluderer identifisering, støtte og involvering av studenter, ansatte og faglig personale med færre muligheter for å øke deres deltakelse i internasjonale programmer.

Struktur

Serien starter med en todelt digital fellesøkt for alle deltakere og fortsetter deretter med fire runder tematiske opplæringer. Her kan deltakerne lære fra eksperter innen spesifikke temaer og utveksle erfaringer med kolleger fra andre institusjoner.

Roadmaps

Under opplæringen får deltakerne anledning til å gi innspill til en aktivitetsplan (roadmap) som fokuserer på videre arbeid med inkludering i internasjonal høyere utdanning etter at opplæringen er avsluttet, i samarbeid med sitt nasjonalkontor. Innspillene samles inn gjennom korte spørreundersøkelser etter hver økt og sammenstilles og fagfellevurderes i den siste økten.

Deltakerprofil

Opplæringsserien er primært rettet mot ansatte innen internasjonalisering, inkludering, tilrettelegging og lignende. Andre kolleger med relevante roller er også velkomne dersom programmet er relevant for deres arbeid.

Kort beskrivelse av opplæringsøktene

Innledende økter

Del 1: 12. februar 2026 (10:00–12:00 CET)
Del 2: 13. februar 2026 (10:00–12:00 CET)
To separate økter, opptil to timer hver

Mål:
Del 1 gir en oversikt over aktuelle debatter og begrepsbruk innen ulike tilnærminger til inkludering, rettferdighet og mangfold (inkludert inkluderende mobilitet).
Del 2 tar for seg gjeldende politikk i Erasmus+ og Bologna-prosessen, samt på nasjonalt og institusjonelt nivå.

1. opplæringsøkt: Inkluderende støtte

19. mars 2026 (10:00–12:00)

Mål: Vise praktiske verktøy og ressurser som kan brukes i arbeidet med å administrere og fremme inkluderende mobilitet.

Gruppediskusjoner: Hvordan implementere de foreslåtte verktøyene og hva som bør inkluderes i nasjonale roadmaps – detaljerte instruksjoner gis.

2. opplæringsøkt: Inkluderende kommunikasjon og engasjement for mobilitetsmuligheter

16. april 2026 (10:00–12:00)

Mål: Formidling og promotering av mobilitetsmuligheter har blitt identifisert som en av de største utfordringene. Denne økten vil gi praktiske råd om hvordan man kan møte disse utfordringene.

Gruppediskusjoner: Hvordan implementere verktøyene og hva som bør inngå i nasjonale roadmaps – detaljerte instruksjoner gis.

3. opplæringsøkt: Institusjonelle eksempler

21. mai 2026 (10:00–12:00)

Mål: Presentere ulike institusjonelle eksempler og diskutere mulig overføringsverdi til andre institusjoner.

4. opplæringsøkt: Nasjonale roadmaps

4. juni 2026 (10:00–12:00)

Mål: Utarbeide og ferdigstille handlingsorienterte roadmaps. Innspill samles inn fra starten av opplæringen, og denne økten brukes til fagfelle- og ekspertvurdering av utkastene.

Denne aktiviteten er en Training and Cooperation Activity (TCA) under Erasmus+.

Aurora Hårtveit

E-post:aurora.hartveit@hkdir.no