Tre norske skoler hedret med europeiske priser for fremragende Erasmus+-arbeid
Publisert: 23. september 2025Kuben videregående skole, Lier videregående skole og Lørenskog friskole mottok hver sin prestisjefylte pris under årets utdeling av European Innovative Teaching Award og Den europeiske språkprisen.

Fra venstre: Direktør i HK-dir Sveinung Skule, assisterende rektor Axel Aubert og internasjonal koordinator Kristin Skare.
For å løfte frem de mange mulighetene i Erasmus+, deler EU-kommisjonen hvert år ut priser til institusjoner som har utmerket seg gjennom sitt arbeid.
Årets priser viser hvordan norske skoler bruker Erasmus+ til å skape inkluderende læringsmiljøer, styrke demokratisk kompetanse og fremme språk og kulturforståelse – og hvordan utdanning kan være en drivkraft for et mer verdibevisst og demokratisk Europa.
Under årets utdeling ble tre norske skoler hedret.
Kuben videregående skole: – En kraftfull drivkraft for sosial inkludering
Kuben videregående skole mottok European Innovative Teaching Award 2025 for sitt prosjekt som har styrket elevenes kompetanse innen demokrati og medborgerskap. Sammen med partnerskoler i Sverige og Danmark har Kuben utviklet inkluderende undervisningsmetoder som motvirker utenforskap og radikalisering.
– Prosjektet har ført til positive endringer, både på egen skole og i de to partnerskolene – og viser hvordan skolen kan være en kraftfull drivkraft for sosial inkludering og aktivt medborgerskap, sa direktør i HK-dir, Sveinung Skule, under prisutdelingen.
Internasjonal koordinator ved skolen, Kristin Skare, beskriver arbeidet med prosjektet slik:
– Et slikt prosjekt kan til tider oppleves som en graviditet. Når man står midt i det er det noen ganger overveldende og man ønsker seg ut av situasjonen – og selve oppløpet er intenst. Men når det er over og man ser resultatet, og dermed prosessen med nye øyne, får man lyst til å gjøre det en gang til. Og når «avkommet» får anerkjennelse i form av en pris, gir det økt lyst til å sette i gang på nytt.
Lier videregående skole: – Et forbilde for yrkesfaglig utdanning
Den andre European Innovative Teaching Award 2025 gikk til Lier videregående skole, som har jobbet systematisk med temaet internasjonalt medborgerskap i fag- og yrkesopplæringen.

Fra venstre: Direktør i HK-dir Sveinung Skule, avdelingsleder Elin Johanne Skibenes Aas, tidligere elev Sophia Ahmad og rektor Nina Forsberg.
Gjennom Erasmus+-prosjektene har skolen involvert elevrådet og fremmet demokrati, elevmedvirkning og europeiske verdier.
– Skolen er et forbilde for hvordan yrkesfaglig utdanning kan bidra til å bygge et mer demokratisk og verdibevisst Europa, sa Skule.
Assisterende rektor Nina Forsberg understreker at prisen er et resultat av mange års felles innsats:
– Det er stort å bli nominert og en anerkjennelse som gir motivasjon til å tråkke opp flere stier i Europa. Det er mange lærere, elever og ledere som har vært med på å utvikle skolens Erasmus+-arbeid – og som fortjener en takk og som alle er eiere av denne prisen.
Hun fremhever også betydningen av europeisk samarbeid:
– Erasmus+-prosjektene våre ivaretar mangfoldet på skolen. Vi fokuserer på inkludering og det europeiske medborgerskapet, at vi er del av noe mer enn bare vårt nasjonale statsborgerskap. Verdigrunnlaget i Europa og i et demokrati er ikke selvsagt lenger, det krever at vi holder denne fanen høyt, noe vi jobber med blant annet gjennom Erasmus+.
Lørenskog friskole: – Språk, kultur og medborgerskap i praksis
Den europeiske språkprisen 2025 ble tildelt Lørenskog friskole for et Erasmus+-prosjekt som har skapt økt motivasjon for fremmedspråk og samtidig styrket elevenes forståelse for demokratiske verdier og europeisk kultur.
Gjennom opphold hos vertsfamilier i Tyskland og deltakelse i den tyske skolehverdagen har elevene fått verdifull innsikt i europeisk ungdomsliv. Besøk til menneskerettighetssenteret i Cottbus og konsentrasjonsleiren i Ravensbrück har gitt elevene dypere forståelse for vår felles historie.

Fra venstre: Direktør i HK-dir Sveinung Skule og kontaktlærer Michael Hoffman.
– Prosjektet er i tråd med årets tema «Aktivt medborgerskap», og har vist hvordan språkopplæring kan være en nøkkel til kulturforståelse og demokratisk engasjement, sa Skule.
Rektor Jeremy Pyke sier arbeidet med Erasmus+ er utviklende på mange plan.
– For oss betyr det svært mye å få denne prisen. Elevene har blitt kjent med elever og skolekultur på tvers av landegrenser, de har aktivt brukt fremmedspråkene, de er blitt mer bevisste på egen rolle, og Norges rolle i Europa, og elevene har blitt utfordret med nye og spennende perspektiver som har utvidet deres horisont.
Prisvinnerne til Brussel
Som en del av European Innovative Teaching Award, vil alle tre prisvinnere bli invitert til en høytidelig prisutdeling i Brussel i november. Her får de mulighet til å møte andre prisvinnere fra hele Europa og bygge nettverk på tvers av landegrenser.