Hopp til hovedinnhold

Får pris for sitt internasjonale arbeid

Publisert: 19. desember 2023

- Det er kjekt med anerkjennelse, men for oss er det viktigste at prosjektene våre i eTwinning og Erasmus+ engasjerer og utvikler skolen og nærmiljøet vårt, sier lærer Renate Furenes ved Sviland skule. Barneskolen i Sandnes kan smykke seg med eTwinning School Label for 2023-24 og prisen for beste norske eTwinning-prosjekt.

En kvinne i halvprofil smiler til kamera.

Lærer Renate Furenes ved Sviland skule er stolt over hva skolen har oppnådd med sitt internajonale arbeid.

Sviland skule var en av de norske skolene som fikk muligheten til å søke om eTwinning School Label, et kvalitetsstempel som tildeles skoler for deres engasjement, samarbeid og gode praksis i eTwinning.

- Det var en søknadsprosess som krevde en del arbeid, men jobben vi la ned i å dokumentere vårt arbeid med eTwinning var også nyttig for oss og gjorde oss mer bevisste på hva vi gjør og hvordan vi jobber internasjonalt som skole. Og så vil innsatsen gjøre det enklere å søke neste ved neste korsvei om vi skulle ønske det.

I pose og sekk med eTwinning og Erasmus+

Det er 10 år siden Furenes og Sviland skule begynte å engasjere seg internasjonalt, og skolen har i årenes løp ikke bare vært aktive innenfor eTwinning, men også deltatt i flere Erasmus+-prosjekter.

- Vi liker å kombinere de to ordningene. Gjennom Erasmus+ kan vi både sende ut og ta imot elever og lærere i prosjektene våre, og i eTwinning kan vi involvere alle som vil i aktivitetene som foregår online i prosjektrommet, også dem som ikke får anledning til å reise fysisk.

Lærte om seg selv ved å lære om andre

Det var nettopp et slikt kombinasjonsprosjekt som stakk av med prisen for beste nasjonale eTwinning-prosjekt: Et gavekort på 5000 kroner. Prosjektet «Where is beauty» hadde som mål å hjelpe barn med å oppdage skjønnheten i naturen, sport, kunst, musikk, språk og mat. Og ikke minst i seg selv.

- Gjennom arbeid med de ulike temaene prøvde vi å finne det vakre rundt oss. Elevene fikk en tydeligere bevissthet om sin egen kultur og om seg selv ved å lære om hvor og hvordan andre barn lever. Og så oppdaget vi at vi tross mange ulikheter faktisk er ganske så like.