Hopp til hovedinnhold

– Beriker oss både som pedagoger og personer

Publisert: 12. desember 2021

– Å delta i Erasmus+ påvirker hvordan vi jobber, sier lærer Lars Madland Johansson og utdanningsleder Fredrik Arnesen ved Mysen videregående skole. I høst kunne de endelig dra til Brussel for å kickstarte nok et prosjekt.

To menn står foran et lerret mens de smiler mot kamera.

– Det er veldig nyttig å møtes og bli kjent med lærere fra andre land. Det påvirker hvordan vi jobber, vi får både gode undervisningseksempler og vennskap med oss hjem, sier lærer Lars Madland Johansson (til høyre) og utdanningsleder Fredrik Arnesen ved Mysen videregående skole.

I lokalene til Osloregionens Europakontor sitter lærere fra skoler i Belgia, Polen, Romania, Tyskland og Baskerland i Spania. I tre dager har de vært samlet i Brussel for å planlegge veien videre for deres felles Erasmus+-prosjekt «Remembering the Past for a Common Future».

Gode eksempler og vennskap

Så langt har pandemien sørget for kun digitale aktiviteter og møter. Nå er lærerne endelig samlet fysisk til staff-training. Forhåpentligvis kan de også snart ta med seg elevene sine ut i Europa.

– Det er veldig nyttig å møtes og bli kjent med lærere fra andre land. Det påvirker hvordan vi jobber, vi får både gode undervisningseksempler og vennskap med oss hjem. Det beriker oss både som pedagoger og personer, sier Lars og Fredrik.

1,8 millioner kroner i støtte

Mysen videregående skole i Viken fylke begynner å bli en erfaren deltaker i Erasmus+. Skolen er partner i to prosjekter og koordinerer to – blant dem prosjektet som skal jobbe med demokratiforståelse og menneskerettigheter på tvers av landegrenser.

Målet er at elevene skal kunne bruke historiefaget til å bli flinkere til kritisk tenkning, øke bruken av fremmedspråk, skape en bedre forståelse av deres lokale historie og benytte digitale verktøy som et virkemiddel.

Til sammen har prosjektet fått 1,8 millioner kroner i EU-støtte.

– Vi er heldige som jobber ved en skole som har en lang tradisjon for internasjonale prosjekter, og hvor det er interesse og engasjement for å bli med, sier de.

I lokalene til Osloregionens Europakontor var lærere fra skoler i Belgia, Polen, Romania, Tyskland og Baskerland i Spania samlet for å planlegge veien videre for deres felles Erasmus+-prosjekt «Remembering the Past for a Common Future».

Kvinne står på talerstol i et møterom. Foran talestol står en mann og ser på en mobil, mens fire personer sitter rundt et bord.

I lokalene til Osloregionens Europakontor var lærere fra skoler i Belgia, Polen, Romania, Tyskland og Baskerland i Spania samlet for å planlegge veien videre for deres felles Erasmus+-prosjekt «Remembering the Past for a Common Future».

– Må begynne et sted

Men resultatene kommer ikke over natten.

– Vi fikk to avslag før vi fikk innvilget vårt første prosjekt. Man må begynne et sted og jobbe målrettet for å lykkes, sier de og peker blant annet på støtte og midler fra fylkeskommunen som en viktig dytt til å fortsette arbeidet. For:

– Det tar utrolig mye tid, innrømmer de. – Men det er gøy! Ikke minst når man ser at det man har skrevet i søknaden faktisk blir til virkelighet.

Tilgjengelig for alle

Og ved å åpent dele undervisningsoppleggene de utvikler i prosjektet, kan målet med prosjektet bli til en virkelighet for enda flere.

– Det er ikke kun vi som jobber direkte med prosjektet som drar nytte av det, det får ringvirkninger for resten av skolen også. Alt vi gjør er åpent og tilgjengelig for alle til å laste ned.

Etter høstens fysiske lærer-treff i Brussel, krysser de fingrene for at elev-mobilitetene til våren kan bli en virkelighet også.

– Elevene er våre fremste ambassadører. Det at de har lyst til å bli med og får utbytte av prosjektene er vår viktigste motivasjon!

Kvinner og menn står foran en bygning i Brussel med teksten "The Future is Europe" tagget på veggen som en maleri.